یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: در هر خانه‌ای یک جعبه نجات‌بخش پیدا می‌شود که همه داروها، ابزارها و لوازم مربوط به سلامت در آن نگهداری می‌شود؛ جعبه‌ای که نقش یک بیمارستان یا درمانگاه کوچک خانگی را دارد و در مواقع بحرانی به کمک ما می‌آید.

جعبه نجات

اما آيا مي‌دانيد چطور بايد جعبه كمك‌هاي اوليه‌تان را مجهز كنيد؟ اين جعبه به چه تجهيزاتي نياز دارد؟ اگر جعبه كمك‌هاي اوليه‌تان را آماده از بيرون خريده‌ايد، مي‌دانيد هر وسيله آن‌چه كاربردي دارد؟ اين مطلب به شما در پاسخ به اين سوال‌ها كمك مي‌كند.

  • نيازهايتان را در نظر بگيريد

وقتي در حال آماده كردن جعبه كمك‌هاي اوليه هستيد، بايد با توجه به نياز و نوع استفاده‌اي كه از آن خواهيد داشت اين جعبه را پر كنيد؛ مثلا جعبه كمك‌هاي اوليه يك امدادگر يا مأمور اورژانس با جعبه كمك‌هاي اوليه مورد استفاده در اتومبيل شخصي يا در خانه شما متفاوت است. در يك بيمارستان يا مدرسه هم جعبه كمك‌هاي‌اوليه معنايي متفاوت از آنچه در يك كارگاه يا خانه استفاده مي‌شود، دارد. بنابراين با توجه به اينكه قرار است جعبه‌تان را كجا قرار دهيد و در چه مواردي از آن استفاده كنيد، تجهيزات بخريد. يادتان باشد وجود تجهيزات زياد مي‌تواند دردسرآفرين شود و در لحظه مناسب شما را ميان استفاده از وسايل سردرگم كند.

  • جعبه‌اي براي سفر

چراغ قوه: در جعبه كمك‌هاي اوليه خانگي شايد چراغ قوه جاي چنداني نداشته باشد اما در كيف امداد سفري شما يك ضرورت است. وقتي از چراغ قوه استفاده نمي‌كنيد، باتري‌هاي آن را خارج كرده و پيش از هر سفر باتري‌هاي جديد در چراغ قوه خود بگذاريد.

صابون و حوله: براي شست‌وشوي دست‌ها، سطوح و هر فضايي در سفر، به صابون و حوله نياز داريد. يك حوله كوچك هم مي‌تواند كارتان را راه بيندازد و اگر كيف كمك‌هاي اوليه‌تان زيادي كوچك است، چند دستمال خشك‌كن ممكن است جايگزين خوبي باشد.

كبريت: وقتي در سفر نيازمند آتش هستيد تازه قدر كبريت را مي‌دانيد. كبريت در هر شرايطي به كمك شما مي‌آيد و بايد چند بسته از آن را در كيف امداد سفرتان داشته باشيد.

قرص‌هاي تصفيه آب: اين قرص‌ها حاوي پركلرين هستند و در سفرهاي طبيعت‌گردي يا مناطقي كه به آب لوله‌كشي دسترسي نداريد با از بين بردن باكتري و انگل‌هاي آب به كمكتان مي‌آيند.

سوت: وقتي خداي ناكرده در موقعيت بحراني گير بيفتيد، سوت مي‌تواند ديگران را از وضعيت نامناسب شما آگاه و كمك‌ها را به سمت‌تان روانه كند.

نخ و سوزن بخيه: شايد مهارت‌هاي كمك‌هاي اوليه را بلد نباشيد اما نخ و سوزن بخيه، در وضعيت بحراني كه جراحت و خونريزي وجود دارد، به كارتان مي‌آيد. وقتي مجبور باشيد، حاضر مي‌شويد هرطور شده زخم باز را بخيه بزنيد و جان مصدوم را نجات دهيد؛ پس براي روز مبادا، نخ و سوزن بخيه را در جعبه‌تان جاي دهيد.

پماد گزيدگي حشرات: اين پمادها در داروخانه‌ها موجود هستند و اگر هنگام طبيعت‌گردي حشره‌اي شما را نيش بزند، مي‌توانيد با آن جاي نيش را تسكين دهيد.

كيت مارگزيدگي: اين كيت شامل تيغ‌استريل، يك دستگاه مكنده، پد استريل و مايع ضدعفوني‌كننده است كه اين وسايل استخراج نيش مار را ممكن مي‌كنند.

  • ملزومات جعبه كمك‌هاي اوليه

در هر جعبه كمك‌هاي اوليه‌اي لوازم اصلي امداد وجود دارد. پنبه استريل، گاز يا تنزيب استريل در ابعاد مختلف، باند يا نوار در اندازه‌هاي مختلف، ژل شوينده، درجه تب، قيچي، انبرك يا موچين، باند نواري، كمپرس سرد ‌آني، كيسه آب گرم و چسب زخم اجزاي جدانشدني اين جعبه هستند. اما به جز اينها، شما به لوازم ديگري هم نياز داريد.

1- دستكش: جعبه كمك‌هاي اوليه معمولا در مواقع جراحت و خونريزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بنابراين پيش از هر چيز به 2 دستكش استريل نياز داريد. بعد از دست كردن دستكش‌ها تازه مي‌توانيد مشغول كارهاي ديگر شويد.

2- چسب رولي پارچه‌اي: از اين چسب، در موارد زخم‌بندي‌ها و آتل‌بندي‌ها استفاده مي‌شود. اگر در جعبه كمك‌هاي اوليه سفرتان اين چسب را قرار دهيد، ممكن است بتوانيد از آن در موقعيتي مثل ترميم چادر و كيسه‌خواب و غيره هم استفاده كنيد.

3- آبسلانگ: آبسلانگ همان چوب‌هاي ساده‌اي است كه پزشك براي معاينه حلق بيمار از آن استفاده مي‌كند. وجود آبسلانگ‌ها در جعبه كمك‌هاي اوليه براي آتل‌بندي انگشتان صدمه‌ديده لازم است.

4- قرص و دارو: شما در جعبه كمك‌هاي‌اوليه‌تان بايد قرص‌هاي مورد نياز و داروهايي كه بيشتر امكان استفاده‌شان وجود دارد قرار دهيد. اين قرص‌ها عبارتند از:

قرص استامينوفن: اين قرص همانطور كه مي‌دانيد، مسكن و ضد‌درد و ضد‌التهاب است. درصورت بروز درد، كوفتگي يا سرماخوردگي هر ۶ساعت يك‌بار از استامينوفن استفاده كنيد.

قرص متوكلو پراميد: اين قرص هم هر ۶ ساعت يك‌بار استفاده مي‌شود؛ اما براي سرگيجه، تهوع و استفراغ. مسلما وجود اين قرص در جعبه كمك‌هاي اوليه سفر بسيار ضروري است.

قرص رانيتيدين: اين قرص براي معده‌درد، سوزش سر دل، تهوع، درد سردل و زخم معده استفاده مي‌شود و زمان خوردنش قبل از غذا است.

قرص ديفنوكسيلات: اين قرص هر ۶ساعت يك‌بار براي دل درد، اسهال و دل‌پيچه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قرص استازولاميد: كاركرد اين قرص، كاهش يا رفع علائم ارتفاع‌زدگي، بي‌خوابي در ارتقاع و سردرد در ارتفاع است و هر۶ساعت يك عدد مصرف مي‌شود.

آسپرين: آسپرين يك داروي مسكن درد، ضد‌تب و ضد‌التهاب است اما استعمال آسپرين و تركيبات ديگر كه حاوي آن است در مبتلايان به ناراحتي معده ممكن است ايجاد خونريزي كند. بنابراين بهتر است با احتياط از آن استفاده كنيد.

آنتي‌هيستامين: آنتي‌هيستامين‌ها براي هر نوع حساسيتي به كارتان مي‌آيند. از حساسيت غذايي گرفته تا حساسيت فصلي و آبريزش‌هاي ناشي از بيماري‌ها. بنابراين چندنمونه از اين آنتي‌هيستامين‌ها را در جعبه كمك‌هاي اوليه‌تان داشته باشيد. ازجمله تلفست، لوراتادين، آنتي‌هيستامين دكونژستان و... .

قرص‌هاي ضد‌اسهال: يدوكينول و لوپراميد در مواقعي كه اسهال اتفاق مي‌افتد، به كارتان مي‌آيند.

5- محلول بتادين: بتادين در دسترس‌ترين ابزار براي ضدعفوني‌ زخم است اما دقت كنيد كه به هيچ عنوان اين مايع نبايد داخل حفره زخم ريخته شود بلكه بايد آن را اطراف حفره زخم استفاده كرد.

6- سرم فيزيولوژي: اين سرم تركيب نمك با آب است. اين سرم غيرقابل تزريق بوده و فقط براي شست‌وشوي زخم استفاده مي‌شود.

7- الكل: الكل صنعتي براي ضدعفوني زخم‌ها، محيط و وسايل استفاده مي‌شود و حتما بايد با در محكم در جعبه امدادتان وجود داشته باشد.

8- محلول آمونياك: اين محلول محرك تنفسي است و در مواردي كه فرد با مشكل تنفسي مواجه است مي‌تواند
به كارتان بيايد.

9- ژل سوختگي: ژل سوختگي در سوختگي‌هاي سطحي كاربرد دارد و مي‌تواند از عمق گرفتن سوختگي جلوگيري كرده و درد سوختگي را كاهش دهد. پماد زينك‌اكسايد يا اكسيددوزنگ هم همين كاركرد را دارد و از عمق گرفتن سوختگي جلوگيري مي‌كند.

10- پودر او‌.آر.اس: وجود اين يك قلم، در جعبه كمك‌هاي اوليه شما حياتي است. پودر او آر اس فراورده‌اي خوراكي است كه در اسهال‌هاي متوسط براي جبران آب و نمك‌هاي از دست رفته بدن و پيشگيري از دهيدراسيون تجويز مي‌شود. اين پودر، هم در خانه و هم در سفر جزو لاينفك جعبه امداد شماست.

کد خبر 325029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha